Kamis, 05 Februari 2015

Tips Dari Rasulullah S.A.W. dalam Mengatasi Kemiskinan

Tidak ada komentar:

           
Suatu hari ada seorang laki laki anshar yang datang menemui Rasulullah S.A.W. meminta bantuan. Rasulullah pun bertanya “Apakah kamu mempunyai sesuatu di rumah ?”

            Lelaki Anshar menjawab “Ya ada. Yaitu pakaian kasar yang dapat mengalas ounggung unta. Sehelai kami pakai da nada yang sehelai dihamparkan. Dan juga bekas minum.”

            Rasulullah S.A.W. pun berkata “Bawa kedua-duanya kepadaku.”

            Maka lelaki Anshar itu tadi pun membawa kedua-duanya kepada Rasulullah S.A.W. lantas baginda Nabi pun berkata kepada orang ramai “Siapa yang mau membeli dua barang ini ?”

            Seorang lelaki menjawab “Aku akan membelinya dengan 1 dirham,”

            Rasulullah pun berkata dan mengulanginya 2, 3 kali “Siapa yang mau menawarkan 2 dirham ?”

            Seseorang pun menjawab “Saya mau membelinya dengan 2 dirham.”

            Rasulullah pun mengambil 2 dirham tersebut dan diberikan kepada lelaki Anshar tadi lalu berkata “Belilah makanan 1 dirham untuk keluargamu dan 1 dirham lagi digunakan untuk membeli mata kapak dan bawa kepadaku.”

            Lelaki Anshar tadi pun melaksanakan arahan Rasulullah S.A.W. dan memberikan mata kapak tersebut kepada Baginda.

            Rasulullah S.A.W. memasangkannya dengan kayu lalu berkata, “Nah pergilah mencari kayu dengan kapak ini. Aku enggan melihat engkau disini selama 15 hari.”

            Lelaki Anshar itu pun beredar, mencari kayu dan menjualnya. Selepas 15 hari lelaki Anshar itu dating kepada Rasulullah bersama 15 dirham.

            Rasulullah pun berkata “Beli makanan dan bakinya beli pakaian. Sesungguhnya ini adalah lebih baik daripada kamu dating meminta-minta karena perbuatan meminta-minta itu akan merusakkan wajah kamu pada hari Akhirat. Sesungguhnya meminta-minta itu hanya untuk yang miskin.”   

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

 
back to top